مرکز بازاریابی و تجارت ایرانیان شرق آفریقا (کنیا)

کنیا به عنوان تجاری ترین کشور شرق آفریقا دروازه ورود کشورهای سودان،اوگاندا، کونگو و بوروندی محسوب می شود و نایروبی به عنوان پایتخت این کشور یکی از سه مقر سازمان ملل متحد بعد از نیویورک است و علاوه بر این، بندر مومباسا مهمترین بندر ورودی به شرق قاره آفریقا در این کشور وجود دارد که تمامی اینها از عوامل مثبت در نظر گرفتن کنیا به منظور افزایش سطح مبادلات تجاری و بالا بردن میزان صادرات ایران است. این کشور که از موقعیت ژئوپولیتیک و آب و هوای مطبوعی برخوردار می باشد، هم اکنون راه عبور کالا برای چندین کشور آفریقایی محصور در خشکی از جمله اوگاندا، روندا، بوروندی، جنوب سودان و کونگو دموکراتیک محسوب می شود و از این طریق درآمد قابل ملاحظه ای کسب می کند.
تحلیل بازار در خصوص کلینیک ساختمان، مصالح ساختمانی

از ویژگی های ساختار صنعتی کنیا مقیاس بزرگ واحدهای صنعتی و عمدتا سرمایه بر بودن آنهاست که از طریق دولت نیز شدیدا حمایت می شوند. بدین لحاظ سرمایه خارجی در توسعه صنعتی کنیا نقش مهمی را بر عهده دارد. از دهه ۸۰ میلادی، سیاست صنعتی از الگوی جایگزینی واردات به سوی آزادسازی و توسعه واردات گرایش پیدا کرده است، بدین منظور در کشور کنیا انواع مشوق ها و معافیت ها برای جلب سرمایه های خارجی در نظر گرفته است.

در حال حاضر مهمترین مشکل کالاهای ایرانی برای ورود به بازار کنیا ضعف بازاریابی و ناشناخته بودن ظرفیت ها و توانمندی های کشورمان برای تجار کنیا است و تاکنون به خوبی از این ظرفیت استفاده نشده است. همچنین با توجه به بعد مسافت تا کشورهای آفریقایی، هزینه حمل کالا جهت صادرات به آفریقا بسیار بالا بوده و در برخی موارد احتیاج به حمل کالا بصورت partial shipment (دفعات حمل) می باشد و در هزینه تمام شده حمل و ارسال تاثیر مستقیم و بسزائی دارد که با در نظر گرفتن این موضوع به هیچ عنوان نمیبایست از ترم تحویل (CFR (Cost and Freight به معنای اینکه، هزینه و کرایه حمل تا مقصد و عقد قرارداد حمل با فروشنده و عقد قرارداد بیمه با خریدار می باشد، با توجه به قوانین گمرکی و ترخیص بین المللی اینکوترمز(incoterms) استفاده کرد و بهترین و به صرفه ترین حالت، استفاده از ترم تحویل On Board ) FOB Free ) به معنای تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدا می باشد. در حال حاضر کشتیرانی جمهوری اسلامی (IRISL) به صورت مستقیم و بدون واسطه و احتیاج به partial shipment، کالا را به مقصد کنیا و بندر مومباسا حمل می کند.

یکی دیگر از مصائب و مشکلات صادرات به آفریقا، بحث بازرسی کالا در مبداء و مقصد می باشد که کشورهای آفریقایی بازرسی SGS بین المللی را تائید نکرده و شرکت ها و صادرکنندگان بسیاری از این ناحیه دچار خسارات بیشماری شده اند. در حال حاضر شرکت های بازرسی طرف قرارداد با اداره استاندارد کنیا عبارتند از: INTERTEK INTERNATIONAL LTD- (BV) BUREAU VERITAS- CCIC که در این میان بازرسی BV سهم بیشتر و پررنگ تری در واردات کالا به کنیا بر عهده دارند. زیرا اداره استاندارد کنیا (KEBS) دستورالعملی را مبتنی بر بازرسی (Verification Of Conformity (VOC به شرکت بازرسی BV اعلام کرده و طی آن کالاهای وارداتی به کنیا در مبدا بازرسی شده و طبق لیست باید با استانداردهای KEBS یا CODEX مطابقت داشته باشند.

آخرین مشکل موردنظر در این توضیحات، با توجه به سابقه نه چندان درخشان شرکای آفریقایی در پرداخت و تسویه حسابات مالی، بحث تبادلات مالی و تسویه حساب با شرکت ها و تجار آفریقایی می باشد که حتما میبایست قبل از ارسال کالا به مقصد، تسویه حساب های مالی بصورت cash (نقد) و یا حداقل، دریافت ضمانت های پرداخت محکم، مستند، قانونی و بین المللی مانند LC و سوئیفت های پشتوانه دار، از شریکان تجاری در مقصد انجام پذیرد.

فعالیت

تجربه ۷ساله و تحقیق فراوان در آفریقا نشان دهنده بازاری جذاب برای فعالیت تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی می باشد، از جمله این موارد می توان به جمعیت فراوان ، مصرف گرایی، منابع غنی درآمدی، توان تولید پایین و واردات بالا را اشاره نمود؛ پس موسسه آتیه اران روماک را برآن داشت تا نسبت به راه اندازی نمایشگاه و مراکز دائمی بازاریابی کالا و خدمات ایرانی اقدام نماید، که بر اساس تاریخ افتتاح به شرح زیل می باشند:

شرق (جمهوری کنیا): دروازه طلایی ورود به شرق آفریقا با هدفگذاری دستیابی به بازار COMESA به استعداد ۲۰ کشور

غرب (ساحل عاج): دروازه ورود به غرب آفریقا به هدفگذاری دستیابی به بازار ECOWAS به استعداد ۱۶ کشور

جنوب (آفریقای جنوبی): دروازه ورود به جنوب آفریقا با هدفگذاری دستیابی بازار SADC به اسعداد ۱۴ کشور

شمال (تونس): دروازه ورود به شمال آفریقا با هدفگذاری دستیابی به بازار کشورهای عربی به استعداد ۱۰ کشور

مزایای حضور

♦کاهش هزینه های بازاریابی

♦کاهش هزینه های نمیشگاهی

♦استفاده از یارانه حمل و نقل

♦تضمین برگشت و جابه جایی سرمایه

♦کاهش هزینه های تحلیل و بررسی بازار

♦کاهش هزینه های تحقیقاتی و بازارسنجی

♦استفاده از یارانه سود بانکی بین ۴تا۶ درصد

♦استفاده از فرصت های تبلیغاتی ویژه محیطی و رسانه ای

♦حضور در نشست های B2B با حضور رایزن های حقوقی و اقتصادی

خدمات

خدمات ارائه شده در این مراکز شامل:

♦ نمایش دائمی کالا و خدمات     ♦برگزاری نشست های B2B

♦بازاریابی میدانی و جذب مشتر ♦تبلیغات به روش های نوین

♦تحلیل و بررسی بازارهای هدف

♦اعزام و پذیرش هیئت های تجاری

♦همسان سازی استاندارد تولید و بازارهای هدف

♦فراهم شدن شرایط حضور در نمایشگاه های بین المللی

♦فراهم سازی بستر فروش در دیگر کشورهای حوزه مرکز

امکانات

زمینه فعالیت های ارائه شده در این مراکز شامل:

♦خدمات فنی مهندسی        ♦شرکت های نانو تکنولوژی

♦تجهیزات ساختمان            ♦کالاهای مصرفی، پوشاک، کفش

♦تجهیزات کشاورزی            ♦مواد غذایی، لوازم منزل و روشنایی

♦تجهیزات پزشکی و دارویی   ♦و…

♦شرکت های دانش بنیان و فعال در عرصه نرم افزاری

اسناد و مدارک مورد نیاز به منظور صادرات کالا به کنیا به شرح زیر می باشند:

فرم ثبت سفارش (Supplier invoice)

لیست مشخصات بسته بندی (packing list)

بارنامه و اوراق بیمه (Bill of lading)

اظهارنامه (Import Declaration Form)

فرم بهای گمرکی (Declaration of customs value)

گواهی نامه های صادراتی (Certificates of compliance)

بازرسی کالا (با توجه به مطالب ذکر شده در بالا)

اسناد ترخیصی (Release Order)

No announcement available or all announcement expired.