مشاوره رایگان به مدت محدود

جزیره زنگبار در تانزانیا | شیرازی‌ها در زنگبار

جزیره زنگبار در تانزانیا

آخرین بروز رسانی :

10 ماه پیش بروزرسانی شده است

زنگبار کجاست؟

شهر زنگبار (به انگلیسی: Zanzibar City) (به سواحلی: Jiji la Zanzibar) (به عربی: مدينة زنجبار‎) بزرگترین شهر جزیره زنگبار و مرکز استان زنگبارشهری-غربی در کشور تانزانیا است.

زنگبار | شیرازی ها در زنگبار | نقشه زنگبار | زنگبار کجاست؟

شیرازی‌ها در زنگبار!

نزدیک به هزار سال پیش تجار شیرازی به جزیره‌ای سفر کردند که مردمش را زنگی می‌نامیدند. اقامت شیرازی‌ها در ساحل شرقی آفریقا به هزاران سال قبل بر می‌گردد، زمانی که علی بن حسن شیرازی با همراهانش به این منطقه آمدند و بعدا سلسله‌ای تشکیل دادند که به شیرازی معروف شد.

جزیره زنگبار در ساحل شرقی قاره آفریقا است و حالا بخشی از کشور تانزانیا به حساب می‌آید.

جایی که هنوز می‌شود آثار ایرانی را یا بهتر بگوییم جای پای شیرازی‌ها را در آن پیدا کنیم؛ از آثاری که آن‌ها در زبان مردم منطقه به جای گذاشته‌اند تا میراث معماری و آداب و سنن ایرانی و مذهب تشیع.

جزیره زنگبار بهشت لنج‌ سواران ایرانی:

تانزانیا به دلیل طبیعت بکرش هنوز هم مورد توجه توریست‌های آمریکایی و اروپایی است اما جزیره زنگبار از هزاران سال پیش ایرانی‌های لنج سوار را که از بندرهای ایرانی خودشان را به این جزیره رساندند و آن را وطن خود قرار دادند می‌شناسند.

زبان فارسی در زنگبار

آثار زبان فارسی در زبان زنگبار:

زبان سواحلی که امروز بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از مردم آفریقا به آن سخن می‌گویند چیزی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ واژه کاملا فارسی در خود دارد که از میراث پارسی زبانان شیرازی در زنگبار است و حتی گفته می‌شود که بسیاری از واژه‌های عربی نیز که وارد زبان سواحلی شده باز هم از طریق ایرانی‌ها به این زبان آمده است.

هنر معماری ایرانی در زنگبار:

آثار معماری منسوب به ایرانی‌ها در زنگبار از ۱۰۰۰ سال پیش تا دوره قاجاریه قدمت دارند، قصرهای باشکوه، حمام‌ها و مساجدی را می‌توان در زنگبار پیدا کرد که در دوره‌های مختلف توسط شیرازی‌ها بنا نهاده شده‌اند. مسجد شیرازی و حمام “کی دی چی” یکی از آن‌ها است.

فرهنگ ایرانی، عید باستانی نوروز در زنگبار:

تا هفتاد سال پیش هنوز اهالی بوشهر با لنج‌های ساده خود، ارتباطشان را با زنگبار حفظ کرده بودند و رفت و آمدها برقرار بود. با گذشت سال‌ها از دوره حضور درخشان ایرانی‌ها در زنگبار رسوم کاملا ایرانی مانند جشن عید نوروز در این جزیره در جریان است.

ایرانی های زنگبار، نمونه جالب و تاریخی است از فرهنگی که نمی‌تواند به مرزهای خود محدود شود و مخاطب خود را حتی در سرزمین زنگ پیدا کرده و او را بدون چپاول ذخائر و معادن تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

اگرچه امروز خبری از حضور شیرازی‌ها در زنگبار نیست، لکن نماد حافظیه به عنوان یادگاری از ارادت این مردم به حضرت حافظ در منطقه توریستی فروزانی می‌درخشد و جایگاهی برای گرد آمدن جهانگردان کشورهای مختلف دنیا در این جزیره زیبا شده است.

4.9/5 - (17 امتیاز)
موسسه آتیه داران روماک
موسسه آتیه داران روماک

مجری بازاریابی و توسعه صادرات

راهنمای مطالعه

موسسه آتیه داران روماک در سال 1391 با لطف خداوند فعالیت خود را در زمینه بازاریابی و خدمات توسعه بازار داخل و خارجی آغاز نموده است.

جدیدترین مطالب

اشتراک گذاری

موسسه آتیه داران روماک

مشاهده
کشیدن