مشاوره رایگان به مدت محدود

وضعیت دارویی و بهداشتی کنیا

وضعیت دارویی و بهداشتی در کنیا

آخرین بروز رسانی :

1 سال پیش بروزرسانی شده است

وضعیت دارویی و بهداشتی کنیا:

کنیا توسعه یافته‌ترین اقتصاد و همچنین مرکز اقتصادی، تجاری، مالی و لجستیکی منطقه شرق آفریقا است. حدود 70 درصد جمعیت کنیا را جوانان زیر 35 سال تشکیل می‌دهد. بازار مصرف اقلام بهداشتی در کنیا یکی از سریع ترین ارقام رشد در قاره آفریقا را به خود اختصاص داده و شاهد رشد دو رقمی‌ بین سال های 2016 تا 2018 بوده است.

از جمله رشد 10٪ در استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی و رشد 25-15% در بهره گیری از داروهای بالینی و محصولات تشخیص بیماری‌ها و رشد 16-14٪ در مصرف دارو است.

آتیه داران روماک | صادرات | افریقا

ورود به بازار دارویی کنیا:

بین 70 تا 80 درصد سهم بازار مصرف اقلام بهداشتی کنیا متکی بر واردات دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی، دارو، محصولات با کاربری دندانپزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، داروهای شیمیایی بالینی و تشخیصی است.

موفقیت در بازار کنیا ابتدا مستلزم حضور محلی و سپس پشتیبانی از فروش از طریق یک نماینده محلی می‌باشد.

برای مثال حضور نماینده عامل، توزیع کننده و یا یک شریک سرمایه گذاری مشترک یا نماینده دارای حق امتیاز (franchisee) مناسب بنظر می‌رسد.

صادرکنندگان عمده محصولات بهداشتی به کنیا:

تامین کنندگان عمده محصولات بهداشتی کنیا کشورهای هند، چین، ایالات متحده، آلمان، بلژیک، سوئیس،آفریقای جنوبی، ایتالیا و ژاپن می‌باشند.

آتیه داران روماک | صادرات | افریقا | ROMAK | EXPORT | AFRICA | بازارسنجی | نیازسنجی

استانداردها:

در سپتامبر سال 2005، اداره استاندارد کنیا (KEBS)، برنامه تأیید انطباق قبل از صادرات (PVOC)، ارزیابی انطباق و تنظیم واردات محصولات کشورهای صادرکننده منطبق با مقررات فنی و استانداردهای اجباری و یا معادل استانداردهای بین المللی و استانداردهای ملی (KEBS) را به اجرا گذاشته است.

بر این اساس “واردات محصولات” مستلزم آن است که تمام محموله محصولات وارداتی به کنیا با گواهی انطباق صادر شده توسط نماینده عامل PVoC، تایید و سند ترخیص کالا از گمرک اخذ شود. ترخیص محموله های دارویی پس از رسیدن به کنیا بدون این سند با تاخیر و احتمالا محرومیت از ورود به کنیا مواجه خواهند شد.

مهم ترین رقبای خارجی در برابر صادرات محصولات ایرانی در کنیا :

مهم‌ترین رقبا شرکت‌های داروسازی هندی می‌باشند، به طوری که کنیا چهارمین بازار برای داروهای هندی است.

چگونگی حضور شرکت های ایرانی در بازار دارویی کنیا:

دارو - دارویی - صنعت دارو - کنیا

بخش های مختلف صنعت دارو در کنیا:

صنعت داروسازی کنیا متشکل از سه بخش یعنی تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان می‌باشد. کنیا در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات دارویی در بازار مشترک آفریقای شرقی و جنوبی (کومسا) است که تهیه کننده حدود 50 درصد از بازار منطقه می‌باشد. حجم بازار دارویی و بهداشتی کنیا در هر سال به ارزش تقریبی 160 میلیون دلار برآورد می‌شود.

ساختار صنعت داروسازی در کنیا:

در کنیا 35 شرکت داروسازی ثبت شده وجود دارد که برخی از آن‌ها به صورت زیر مجموعه شرکت‌های چند ملیتی می‌باشند. اغلب این شرکت‌ها در زمینه بسته بندی مجدد داروهای وارداتی فعالیت می‌کنند. کنیا محصولات دارویی خود را به تانزانیا، اوگاندا، جمهوری دموکراتیک کنگو، رواندا، بروندی، کومور، اتیوپی و مالاوی و مقاصد دیگر صادر می‌کند.

هزینه و قوانین انجام تبلیغات در آن کشور:

  1. کلیه تبلیغات توسط هیأت مدیره انجمن داروخانه‌ها تایید می‌شود.
  2. در مورد هیچ دارویی نباید قبل از ثبت تبلیغ شود.
  3. تنها برای داروهایی که برای مصرف، نیاز به نسخه ندارند می‌توان تبلیغ کرد.
  4. تبلیغات نباید به طورمستقیم یا غیرمستقیم روی کودکان تأثیرگذار باشد.

لذا اولین گام جهت ورود شرکت های ایرانی به بازار دارویی کنیا، مطالعه دقیق و نیازسنجی (کمیت و کیفیت) داروهای موجود در این کشور می‌باشد.

علاوه بر این با توجه به وجود شبکه انحصار دارویی در کنیا (عموما هند)، به نظر می‌رسد در واردات داروهای خاص مشکل شبکه انحصاری واردات  و توزیع کمتر باشد اما این امر مستلزم نیازسنجی دقیق بازار دارویی کنیا است.

تجهیزات پزشکی در کنیا در سطح عمومی (مانند الکترو کوتر، لوازم اتاق عمل و لوازم آزمایشگاه) عموما از سوی شرکت‌های کره‌ای و چینی و در سطح بالاتر (دستگاه‌های اسکنر، ام آر آی) از سوی آلمان و آمریکا وارد می‌شوند.

آنچه در واردات تجهیزات پزشکی از کشورمان به کنیا دارای اهمیت می‌باشد، تامین مواد اولیه و ارائه خدمات پس از فروش قوی است که خود نیازمند تاسیس کارگاه می‌باشد.

در خصوص واردات لوازم مصرفی پزشکی (سرنگ، ست سرم و مانند آن) در کنیا باید در خصوص قیمت و کیفیت کالاهای موجود مطالعات لازم صورت پذیرد.

4.9/5 - (16 امتیاز)
موسسه آتیه داران روماک
موسسه آتیه داران روماک

مجری بازاریابی و توسعه صادرات

راهنمای مطالعه

موسسه آتیه داران روماک در سال 1391 با لطف خداوند فعالیت خود را در زمینه بازاریابی و خدمات توسعه بازار داخل و خارجی آغاز نموده است.

جدیدترین مطالب

اشتراک گذاری

موسسه آتیه داران روماک

مشاهده
کشیدن