یک شرکت ممکن است به دلایلی مانند رشد، بقای طولانی مدت، سود آوری، صرفه جویی، مقیاس، امنیت و غیره تصمیم به گسترش فعالیت های خود در بازارهای خارجی بگیرد. به این ترتیب، شرکت در معرض چالش های بزرگ و عوامل خطر جدیدی مانند معاملات خارجی، شکاف های فرهنگی و غیره قرار می گیرد که جلوگیری و کاهش آنها نیاز به درک عمیقی دارد.
مهم ترین چالش ها و تحولات بازاریابی بین الملل:
-
آزادی ارتباطات و اطلاعات
-
جهانی سازی و جهانی شدن مبادلات
-
انقلاب انتخاب
-
بازاریابی ارزشی
-
بازاریابی درک و واکنش مناسب
-
دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی عبارت است از شناخت نظام بازار، نیازها و خواسته ها و رفع آنها از طرق مبادلات مطلوب.
بازاریابی از چهار عنصر راهبردی تشکیل شده است:
مشتری شناسی رکن اصلی فعالیت های بازاریابی صادراتی است. در مشتری شناسی باید به سه پرسش کلیدی پاسخ داد:
1.مشتری کیست؟ 2. مشتری چه می خواهد؟ 3. مشتری چه می کند؟
شناخت مصرف کننده آغاز هر تحلیل صادراتی است. مصرف کننده و ترجیحات او هستند که استراتژی تولید و توزیع را شکل می دهند. در شناخت مصرف کننده صادراتی باید با فرهنگ خاص او آشنا شد و استراتژی صادرات را تنظیم نمود، در این راستا سوالاتی هستند که باید به آن ها پاسخ داد: